خصوصیات یه کارآگاه حرفه ای

خصوصیات یه کارآگاه حرفه ای

ی کارآگاه همه فن حریف چه خصوصیاتی داره؟

تبدیل شدن به یک کارآگاه واقعی

 

کارآگاه بودن تو دنیای واقعی یه کم با اون چیزی که همیشه تو فیلما و سریال های جنایی دیدیم فرق داره و خصوصیات ی کارآگاه مقداری واقعی تره! مثلا ممکنه لازم باشه یه کارآگاه واقعی برای حل کردن پرونده یه قتل مرموز، چند ماه یا حتی چند سال وقت بذاره! برای همین، شغل کارآگاهی یه شغل پر زحمت محسوب میشه که مستلزم کلی دقت و صبره، بنابراین شخصی که قراره نقش کارآگاه و حل کننده معماها رو بازی کنه، باید یه سری خصوصیات فردی ویژه داشته باشه. باید مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشه تا بتونه با شاهدان، قربانیان و مجرم های بالقوه به دقت مصاحبه کنه و اطلاعات درد بخور بدست بیاره، باید تو مهارت های تصمیم گیری قوی باشه، سریع فکر کنه و با اعتماد بنفس عمل کنه تا به موقع و قبل از اینکه دیر بشه سرنخ هایی که منجر به کشف یه جرم میشن رو پیدا کنه! همونطور که گفته شد، باید صبور هم باشه، چون بعضی از پرونده ها راحت و زود به نتیجه نمی‌رسن. علاوه بر اینها، یه کارآگاه حرفه ای باید توانایی ذاتی کشف جنبه های مختلف یه جرم رو داشته باشه، ذهنش باید بتونه انگیزه های مختلف ارتکاب جرم رو تصور کنه و راه هایی که یه اتفاق ممکنه افتاده باشه رو هم حدس بزنه!

 

خصوصیات یک کارآگاه

 

خصوصیات کارآگاه ها

 

توی پرسشنامه ای که به کارآگاه های اداره پلیس و کارآگاه های شخصی داده شد،‌ازشون خواسته شد که راجع به 16 مورد از خصوصیاتی که می‌تونه تو حرفه کارآگاهی مفید باشه امتیاز بدن، این نتیجه پرسشنامه است:

1. تلاش و هدف‌گذاری (4.11 از 5) : شغل کارآگاهی نیازمند اینه که برای خودت اهداف چالش برانگیز شخصی بوجود بیاری و تحقق اونها به بهترین نحو تلاش کنی.

2. پافشاری و سماجت (4.28 از 5) : یه کارآگاه باید حتماً به نتیجه برسه، پس موانع پیش رو نباید بتونن متوقفش کنن!

3. پیش‌قدم شدن (4.44 از 5) : کسی که سراغ این شغل می‌ره باید تمایل داشته باشه که مسئولیت ها و چالش ها رو به عهده بگیره.

4. رهبری (4.27 از 5) : باید بتونه افراد زیردست رو رهبری کنه، و جهت تحقیقات رو مشخص کنه.

5. نگرش همکاری صمیمانه(4.5 از 5) : کارآگاه باید با تمامی افرادی که برای یک پرونده باهاشون در ارتباطه صمیمانه همکاری کنه و از خودش وجهه خوبی نشون بده.

6. دغدغه دیگران (4.37 از 5) : باید به نیازها و احساسات دیگران اهمیت بده و سعی کنه خوب درکشون کنه.

7. گرایش اجتماعی (3.85 از 5) : درسته که اونجور که تو فیلما دیدیم خیلی از کارآگاها تنهایی کار می کنن، اما تو واقعیت کار فقط با همکاری دیگران پیش می‌ره.

8. خود کنترلی (4.63 از 5) : این مورد یعنی کنترل احساسات و رفتار در مواقع مختلف، مثلا جلوگیری از رفتار خشونت آمیز در مواقع سخت و حساس.

9. تحمل در برابر استرس (4.69 از 5) : پذیرش انتقاد ها و روبرو شدن با موقعیت های پر استرس در کمال آرامش و تسلط.

10. سازگاری و انعطاف پذیری (4.28 از 5) : کسی که می خواد کارآگاه باشه باید بتونه بسته به شرایط فضای کارش، تغییر کنه و خودشو با محیط وفق بده.

 

کارآگاه

 

11. قابل اعتماد بودن (4.6 از 5) : کارآگاه باید قابل اعتماد، قابل اتکا و مسئولیت پذیر باشه و تعهداتشو به خوبی به انجام برسونه.

12. توجه کردن به جزییات (4.55 از 5) : یه کارآگاه دقیق، هیچ وقت از جزییات غافل نمیشه، چون خیلی اوقات سرنخ های خوبی در جزییات پیدا می‌شه.

13. صداقت و امانت (4.84 از 5) : فکر نمی کنم چیزی مهم تر از صداقت و اخلاق‌مداری در هیچ شغلی وجود داشته باشه.

14. استقلال فکری (3.82 از 5) : گاهی اوقات هم لازمه که کارآگاه اداره امور رو به تنهایی به دست بگیره و خودش راه و چاه رو پیدا کنه.

15. نوآوری (3.69 از 5) : شغل کارآگاهی به خلاقیت هم نیاز داره، مواقع زیادی پیش میاد که از یک راه به نتیجه نرسی و ناچاری به روش دیگه ای فکر کنی.

16. تفکر تحلیل گرانه (4.08 از 5) : اطلاعاتی که تو کار کارآگاهی بدست میاد نیاز به تحلیل و پردازش و استفاده از منطق داره تا تبدیل به سرنخ بشن!

ما هم اینجا در اتاق فرار قتل مرموز، نیاز به اشخاصی داریم که خصوصیات بالا رو داشته باشند تا بتونیم پرونده‌های پیچیده، مرموز و خطرناک رو بهشون بسپاریم، تا با کار تیمی و دقت بالا، سرنخ‌ها رو پیدا کنند و معماهای اتاق فرار رو به سرانجام برسونند.

میزان محبوبیت (54)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

علی ۲۴ تیر ۱۴۰۲

نمیدونم چی بگم ولی حس میکنم از ۱۶ خصوصیات رو شاید ۸تای دارم دارم تلاش می‌کنم که کارآگاه بشم ولی شرایط زندگیم سخته

نسا ۱۶ دی ۱۴۰۲

بهم اعتماد نمیکنن ولی بقیه ی ویژگیهاشو دارم

نیایش ۱۶ دی ۱۴۰۲

فک کنم بتوانم پلیس خوبی باشم:)))))))

09120030269 09120036614