اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یا اسکیپ روم (escape room) چیست؟

بازی اتاق فرار چیست؟

بازی اتاق فرار یا اسکیپ روم یه بازی گروهی 2 تا 10 نفره ست ( حتی بیشتر ) که اعضای گروه باید تو یه محدوده زمانی مشخص، چالش ها و معماهای مختلفی را حل کنن و در نهایت به کلید یا همان راز اتاق فرار پی ببرن. البته بازیکنا برای حل کردن این معماها، پازل ها و چالش ها می تونن از سرنخ ها، نشانه ها و راهنمایی هایی که معمولا تو اتاق وجود داره؛ استفاده کنن. 

به طور کلی طراحای اتاق فرار معتقدن که فعالیت بدنی و فکری به طور همزمان می تونه باعث رشد و پویایی افراد بشه و روحیه همکاری و خلاقیت افراد را بالا ببره. به همین خاطر این اتاق ها معمولا بر پایه یه ماجراجویی فیزیکی طراحی میشن؛ که بر اساس سناریوی داستانه و همه بازیکنا باید برای رسیدن به یه هدف مشخص، چالش ها و معماهای مختلف را پشت سر بذارن.

 

اسکیپ روم چیست؟

 

حالا این بازی هم میتونه ترسناک باشه هم معمایی یا هیجانی که انتخاب باخودتونه اما برای تجربه اول، ما اتاق فرار معمایی رو پیشنهاد میدیم تا شما با این بازی آشنا بشید و بعدا برید سراغ اتاق فرار ترسناک.

شاید بپرسید اگر روی یک معما گیر کنیم چی میشه؟ نگران نباشید، در اتاق فرار کسانی هستند که شما رو راهنمایی میکنن که بهشون گیم مستر میگن. وقتی شما زمان زیادی رو روی یک معما میذارید یا راه اشتباهی رو طی می کنید، اونا کمکتون میکنن تا ی کم جلو برید، پس خیالتون از بابت معماهای سخت راحت باشه.

این بازی بهترین بازی واقعی جهان شناخته شده که گروه های 4 تا 10 نفره برای حل معما وارد بازی میشن و این بازی میتونه تم های مختلفی داشته باشه که پرطرفدارترین تم اسکیپ روم هم مختص ژانر ترسناک هست اما ابتدای کار این بازی با بخش معمایی شروع شد.

 

اسکیپ چیه؟

 

اگرچه برای این بازی نیازی به تحصیلات یا حرفه خاصی ندارید، اما در محیط اسکیپ روم با معماهای سخت و آسون وسرنخ‌های عجیبی روبرو میشید که هرکدومش میتونه خلاقیت، هوش، ریزبینی و دقت شمارو شدیدا به چالش بکشه…

 

اتاق فرار چیه؟

 

اتاق فرار چیه؟

 

یکی از مهم‌ترین نکات برای اینکه یه فرار حرفه ایی رو تجربه کنید اینه که همه دست به کار بشید.

هیچکس بیکار نباشه تا بقیه معما هارو حل کنن، گرچه شاید در خیلی از اتاق فرارها نیازی هم نباشه همه باهم یه یک معما رسیدگی کنن، تقسیم بشید و هرکسی یه بخشی از کار رو انجام بده اما فراموش نکنید همه چیز کار تیمی نیست…!

اگر آدم زورگویی هستید و نظر بقیه براتون مهم نیست توصیه میکنم اخلاقتونو عوض کنید و بعد برید بازی

 

 

بخشهای مختلف اتاق فرار

اتاق فرار به عنوان یه بازی گروهی از بخش های مختلفی تشکیل شده که شاید در ظاهر خیلی ساده به نظر برسه، ولی در عمل ساخت و طراحی یه اتاق فرار، کار بسیار سخت و زمان بری خواهد بود. چون برای این که یه اتاق فرار محبوب و پرطرفدار بشه، لازمه همه بخشها کارشون رو به خوبی انجام داده باشن. 

مهم ترین بخش های اتاق های فرار شامل موارد ذیل میشه:

 

لوکیشن یا فضای بازی اسکیپ روم

بازی اتاق فرار معمولا تو فضاهایی مثل زندان، سلول انفرادی، خانه های متروکه، فضاپیما و هر مکان دیگه ای که با سناریوی داستان هماهنگ باشه؛ اجرا میشه. البته تمام تلاش سرمایه گذارها، طراحا و مجریان اتاق فرار اینه که از فضاهای واقعی استفاده کنن که کاملا مطابق با سناریوی داستان باشه. چون هر چه فضا و محیط به سناریوی داستان نزدیک تر باشه؛ حس همزاد پنداری و پویایی اثر بیشتر میشه و به راحتی اون اتاق فرار رو به یه اسکیپ روم خارق العاه و خاص تبدیل می کنه.

مثل اتاق فرار دلاک مجموعه انیگما که به عنوان یکی از خاص ترین و منحصر بفردترین اتاق های فرار کشور از اون یاد میشه. چون لوکیشن این اتاق فرار یه حمام قدیمی 1000 متری و متروکه ست که دقیقا مطابق سناریوی داستان طراحی و دکور شده. به طوری که هر بازیکن به محض حضور تو این اتاق، بلافاصله با فضا و محیط ارتباط برقرار می کنه و به راحتی درگیر معماها و چالش های بازی میشه.

 

چطوری از پس اتاق فرار بربیایم؟

 

خب از کجا شروع کنم؟ این سوال رو معمولا همگی بار اولی که وارد اسکیپ روم میشیم از خودمون میپرسیم.

تمرکز، متفاوت دیدن، گشتن جاهای غیر معمول، فکر کردن به سناریو یا نکاتی که اپراتور بهمون گفته بود میتونن بهترین راه های شروع بازی باشند. بعد از اینکه به خودتون اومدید و متوجه شدید کجایید یا یه جورایی موتور تیمتون روشن شد با رعایت کردن چند نکته مسیر پیروزی رو برای تیم هموار کنید:

  • اول اینکه هرچیزی که میبینید یا پیدا میکنید را با صدای بلند به همه بگید.

  • دومین نکته که خیلی مهمه سرعت عمل بالاست تمرکزتون رو بالا ببرید و سرعت عملتون رو افزایش بدید. “وقت طلاست”

  • سومین نکته اینه که از روند و خطی که بازی بهتون میده خارج نشید. اینو فراموش نکنید که این بازی توسط یک سری انسان مثل شما ساخته شده پس خودتون رو جای اونا بزارید تا حل کردن معما ها براتون راحت تر باشه.

  • در نهایت این رو بدونید شاید اینجا همه چیز عجیب باشه یا اینکه خیلی سخت باشه اما حتما منطق درش رعایت شده پس منطقی فکر کنید.

 

اسکیپ روم چیست؟

 

گیم مستر (Game Master) چه وظیفه‌ایی دارد؟

در حالی که شما غرق در معماها و سناریو بازیتون هستید یک‌نفر “تمام مدت” شما رو نگاه میکند و صدای شما را میشنود. اگر از روند بازی خارج بشید از راه های مختلف کمکتون خواهد کرد اگر اتفاقی بیوفته اون شخص همیشه اونجاست تا مطمئن شود شما هیجان انگیزترین یک ساعت زندگی خود را سپری میکنید.

یک گیم مستر خوب ساده ترین بازی رو برای شما و تیمتون فوق‌العاده جذاب میکنه و گیم مستر بد میتونه فوق‌العاده ترین بازی رو تبدیل به یه خاطره بد کنه و شما هیچ کاری ازتون بر نمیاد به جز یک تصمیم مناسب.

 

گیم مستر یا مدیر بازی اتاق فرار

گیم مستر یا راهنما که عملا در بیرون اتاق فرار ناظر بر اجرای بازی اتاق فراره، به نوعی کارگردان این مجموعه هم محسوب میشه. چون اولا قبل از بازی راهنمایی های لازم رو به بازیکنا می کنه و در حین بازی هم در صورت بروز هر گونه مشکل، بلافاصله وارد عمل میشه و با اقدامات مناسب سعی می کنه؛ روند بازی حفظ بشه. البته نقش گیم مستر در ایجاد هیجان و انتقال دانش اولیه خیلی مهمه، چون می تونه مثلا با پخش موسیقی در زمان مناسب، ایجاد صداهای دلهره آور و نورپردازی های مناسب حس ترس و دلهره رو تا حد زیادی بالا ببره و جذابیت بازی رو افزایش بده.

 

معماها یا چالش های بازی

اتاق های فرار معمولا درجه سختی متفاوتی دارن که با توجه به نوع معما و چالش در گروه های آسان، متوسط و سخت قرار می گیرن. البته طراحی معماها و چالش ها کاملا مناسب با سناریو و ژانر داستانه و می تونه هم به صورت یه معمای فکری باشه و هم به صورت یه فعالیت بدنی. قانون خاصی هم برای طراحی معماها و چالش ها وجود نداره، فقط مهم اینه که خلاقانه باشه و خلاقیت، هوش، تیزبینی و دقت نظر بازیکنا رو به چالش بکشونه.

واسه همین لازمه موقع بازی به همه چیز توجه کنین؛ چون  تو اتاق فرار هر چیزی از اشیای پنهان گرفته تا مونتاژ یه وسیله می تونه چالش و معما در نظر گرفته بشه. پس به دنبال نشانه ها و سرنخ ها باشین و از جستجو برای اشیای موجود تو تصاویر یا استفاده غیر معمول از یه وسیله عادی غافل نشین.

 

کدوم بازی بهتره؟

 

امروزه در کشور ما اسکیپ روم های زیادی توی اکثر شهرها هستند که با کیفیت های مختلفی مشغول هستند.برای انتخاب یک مجموعه یا یک بازی خوب بهترین و مطمئن‌ترین راه نظرات مردم است. اما نکته بسیار مهم اینه که اتاق فرار بستگی به سلیقه شخص هم داره، تا حدی که در یک تیم چهار نفره شاید دو نفر اصلا لذتی نبرن ولی دو نفر دیگه عاشق اون بازی و تجربه ایی که داشتن بشن پس خیلی حساس نباشید…

اگر برای اولین بار بازی می‌کنید حتما از گیم‌مستر‌ها کمک بگیرید و این رو بدونید که هر بازی کاملا با بازی دیگه متفاوته پس توی انتخاب دقت کنید و ژانر مورد علاقتون رو اولویت انتخاب قرار بدید که تا وقتی وارد فضای بازی شدید با چیزی روبرو بشید که توقع دیدنش رو داشتید.

خب حالا تقریبا آماده هستید تا تیمتون رو خبر کنید و بزنید تو دل یه چالش واقعی!

ضمنا تجربیات و نظرات خودتون رو برامون بنویسید منتظرتونیم.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

 

میزان محبوبیت (6)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

۶ دی ۱۳۹۹

سلام، من که خیلی لذت بردم و هنوز هم وقتی به یادش میرفتم که چقدر ترس و هیجان داشتم، خنده ام می گیره!😂😂😂

09120030269 09120036614